Dyslexie | Synthese
https://www.synthese-geleen.nl/dyslexie
     
    header foto Synthese

    DYSLEXIE

    Wat is dyslexie?

    Bij kinderen met dyslexie gaat het lezen (en spellen) moeizaam in vergelijking met leeftijdsgenootjes. De leesresultaten blijven duidelijk achter ten opzichte van de andere leerprestaties. Ondanks veel oefenen en extra begeleiding is er nauwelijks vooruitgang zichtbaar. Het probleem blijkt hardnekkig.

    Deze hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van erstige dyslexie en vormt een essentieel criterium voor de aanmelding van een dyslexieonderzoek. Er mag alleen gesproken worden van dyslexie als de problemen met lezen niet op een andere manier verklaard kunnen worden. Denk hierbij aan aandachts- en concentratieproblemen, langdurige gehoorproblemen, beperkt taal-/onderwijsaanbod en een laag intelligentieniveau.

    Heeft u vragen of wilt u een afspraak maken?
    Neem contact met ons op

    Wat te doen bij een vermoeden van dyslexie

    Misschien herkent u de volgende problemen die genoemd worden:

    • Automatiseert de letters niet
    • Hakken en plakken blijft moeilijk
    • Haalt letters door elkaar of spiegelt letters 
    • Moeite met leren lezen 
    • Schrijft woorden op gehoor
    • Langzame ontwikkeling in het leesproces
    • Leest niet vloeiend
    • Maakt veel fouten in dictees
    • Schrijft slordig
    • Weinig interesse in lezen en spellen
    • Geen leesplezier en daardoor soms minder zin om naar school te gaan.

    U gaat in gesprek met de leerkracht van uw kind. Wat ziet de leerkracht precies in de klas en wat ziet u als ouder thuis op het gebied van lezen en spellen. Wat is het concrete lees- en spellingniveau, wat zijn de resultaten op toetsen en wat wordt er al extra gedaan om het probleem samen met uw kind aan te pakken?

    Samen met school wordt bekeken of uw kind in aanmerking komt voor een, door de gemeente vergoed, dyslexieonderzoek.

    Wat kan Synthese voor u betekenen?

    Synthese heeft veel kennis en ervaring rondom dyslexie. De geschoolde psychologen en dyslexiebehandelaren zijn gecertificeerd om een professioneel onderzoek naar dyslexie uit te voeren. Er wordt landelijk onderscheid gemaakt tussen ernstige dyslexie (onderzoek en behandeling wordt vergoed door uw gemeente) en dyslexie.

    Wanneer uit het leerlingdossier dyslexie en het onderzoek blijkt dat er sprake is van ernstige dyslexie, dan komt uw kind in aanmerking voor behandeling. 

    De gemeente vergoedt het dyslexieonderzoek en de dyslexiebehandeling als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:

    • Bij aanmelding ligt de leeftijd van uw kind tussen de 7 en 12 jaar.
    • Er moet een leerlingdossier dyslexie zijn waaruit blijkt dat er op school intensieve extra hulp is geboden bij het leren lezen (en spellen) waardoor de hardnekkigheid kan worden aangetoond.
    • School heeft het vermoeden dat er sprake is van ernstige dyslexie. Zij baseren dit op de toetsgegevens en de geringe vooruitgang na het traject van intensieve extra hulp. 
    • U kunt uw kind bij Synthese aanmelden indien u woonachtig bent in Midden-Limburg of Zuid-Limburg. Een enkele gemeente binnen deze regio’s werkt enkel met lokale zorgaanbieders samen. Neem hiervoor contact op met Synthese.

    De behandelaren van het dyslexieteam van Synthese

    Drs. Aad Welage, GZ-psycholoog en hoofdbehandelaar Dyslexie

    Drs. Fenne Belt, GZ-psycholoog

    Evelyne Peerboom-Mol, logopedist en dyslexiespecialist Master SEN

    Kirsten Engbers, logopedist en dyslexiebehandelaar

    Amy Notermans, logopedist en dyslexiebehandelaar

    Rachelle Schrooders, logopedist en dyslexiebehandelaar

    Het Dyslexie team van Synthese

    Aad Welage

    Aad Welage

    GZ psycholoog
    Fenne Belt

    Fenne Belt

    GZ-Psycholoog
    Evelyne Peerboom

    Evelyne Peerboom

    Dyslexiespecialist M SEN
    Kirsten Engbers

    Kirsten Engbers

    Dyslexiebehandelaar
    Amy Notermans

    Amy Notermans

    Dyslexiebehandelaar
    Rachelle Schrooders

    Rachelle Schrooders

    Dyslexiebehandelaar