Wat is dyslexie?Bij kinderen met dyslexie gaat het lezen (en spellen) moeizaam in vergelijking met leeftijdsgenootjes. De leesresultaten blijven duidelijk achter ten opzichte van de andere leerprestaties. Ondanks veel oefenen en extra begeleiding is er nauwelijks vooruitgang zichtbaar. Het probleem blijkt hardnekkig. | Deze hardnekkigheid is een belangrijk kenmerk van ernstige dyslexie en vormt een essentieel criterium voor de aanmelding van een dyslexieonderzoek. Er mag alleen gesproken worden van dyslexie als de problemen met lezen niet op een andere manier verklaard kunnen worden. Denk hierbij aan aandachts- en concentratieproblemen, langdurige gehoorproblemen, beperkt taal-/onderwijsaanbod en een laag intelligentieniveau. |
Wat te doen bij een vermoeden van dyslexieMisschien herkent u de volgende problemen die genoemd worden:
U gaat in gesprek met de leerkracht van uw kind. Wat ziet de leerkracht precies in de klas en wat ziet u als ouder thuis op het gebied van lezen en spellen. Wat is het concrete lees- en spellingniveau, wat zijn de resultaten op toetsen en wat wordt er al extra gedaan om het probleem samen met uw kind aan te pakken? Samen met school wordt bekeken of uw kind in aanmerking komt voor een, door de gemeente vergoed, dyslexieonderzoek en dyslexiebehandeling. | Wat kan Synthese voor u betekenen?Synthese heeft veel kennis en ervaring rondom dyslexie. De geschoolde psychologen en dyslexiebehandelaren zijn gecertificeerd om een professioneel onderzoek naar dyslexie uit te voeren. Er wordt landelijk onderscheid gemaakt tussen ernstige dyslexie (onderzoek en behandeling wordt vergoed door uw gemeente) en dyslexie. Wanneer uit het leerlingdossier dyslexie en het onderzoek blijkt dat er sprake is van ernstige dyslexie, dan komt uw kind in aanmerking voor behandeling. De gemeente vergoedt het dyslexieonderzoek en de dyslexiebehandeling als aan onderstaande voorwaarden wordt voldaan:
|
De behandelaren van het dyslexieteam van SyntheseDrs. Aad Welage, GZ-psycholoog en hoofdbehandelaar Dyslexie Drs. Fenne Belt, GZ-psycholoog Evelyne Peerboom-Mol, logopedist en dyslexiespecialist Master SEN Kirsten Engbers, logopedist en dyslexiebehandelaar Amy Notermans, logopedist en dyslexiebehandelaar Rachelle Schrooders, logopedist en dyslexiebehandelaar Sanne Vencken, logopedist en dyslexiebehandelaar |
Het Dyslexie team van Synthese

Aad Welage

Fenne Belt

Evelyne Peerboom

Kirsten Engbers

Amy Notermans

Rachelle Schrooders
